اطلاعات در برابر ارتباطات-شبکه های اجتماعی امروز


اطلاعات در برابر ارتباطات-شبکه های اجتماعی امروز - تصویر 1

شبکه های اجتماعی امروز به عنوان حوزه یی مستقل و جدانشدنی در حوزه رسانه و ارتباطات مطرح بوده و کارکردهای آن تا حوزه های سیاسی و اقتصادی هم کشیده شده است. اگر چه نام این شبکه های اجتماعی با نام چند برند رسانه یی همچون فیس بوک، توئیتر، مای اسپیس و گوگل باز (و اخیرا گوگل پلاس) گره خورده و هنگامی که نامی از شبکه های اجتماعی به میان می آید، بسیاری از کاربران اینترنت ناخودآگاه یاد این شبکه ها می افتند، اما واقعیت آن است که در دنیای مجازی نام ها و سایت های بسیاری در این حوزه تثبیت شده و فعالیت می کنند.

 

 

اما شبکه های اجتماعی از سوی دیگر تفاوت های محسوس و پایه یی با انواع دیگر سایت های مشابه نظیر پورتال دارند که برای استفاده از آنها باید میان تعارف هر یک خط مشخصی ترسیم کرد. به بیان دیگر پورتال هرچند هم دارای امکانات یا به اصطلاح اپلیکیشن های جانبی برای کاربران باشد باز هم با محتوا و کارکردهای شبکه اجتماعی تفاوت دارد. بطور خلاصه نظریه پردازان ارتباطات تعریف جامع و یکدستی از پورتال ندارند اما بیشتر تعاریف حاکی است که پورتال یک مرکز ارایه خدمات و اطلاعات اینترنتی است که بر چهار پایه اصلی انطباق پذیری، اختصاصی کردن، یکپارچه سازی و پشتیبانی از انجمن های مجازی استوار است.

 

با چنین تعریفی سایت یاهو یک پورتال جامع به حساب می آید اما لزوما هیچ کدام از تلاش های این سایت برای دستیابی به یک شبکه اجتماعی موفق نبوده است. اگر چه مدیران یاهو گهگاه شانس خود را برای ورود به رقابت در عالم شبکه های اجتماعی (نظیر راه اندازی یاهو ۳۶۰ درجه) آزموده اند اما از آنجایی که کارکردهای محتوایی یاهو بر مبنای پورتال برنامه ریزی شده است، هیچگاه نتوانسته اند در میان شبکه هایی نظیر مای اسپیس، فیس بوک و توئیتر عرض اندام کنند.

 

به عبارت دقیق تر می توان گفت اتکای پورتال بر محتوا و پردازش آن است. محتوایی که در قالب هر شیء الکترونیکی اعم از اسناد اچ تی ام ال یا ایکس ام ال، تصویر، صدا و سایر محتویات الکترونیکی طبقه بندی می شود.

 

 

● مراحل اختصاصی پورتال

 

۱) گردآوری: جمع آوری اطلاعات و خدمات از منابع متعدد و توزیع شده به طریقی قابل توجه و معنی دار.

 

۲) اختصاصی کردن: این پروسه یی است که از طرف پورتال برای نمایش اطلاعات به کاربران بر اساس نیازهای آنان اجرا می شود. این مقوله نیازمند وجود فراداده محتوا (یعنی اطلاعاتی درباره اطلاعات موجود در سایت) است که نقش هر کدام از کاربران را، به علاوه حقوق دسترسی آنها مشخص می کند.

 

 

۳) توصیه و معرفی کردن محتوا: هنگامی که یک نرم افزار، از اطلاعاتی که درباره شما می داند، برای پیشنهاد کردن اطلاعات یا خدمات جدید استفاده می کند، آن را یک سیستم توصیه گر می نامیم. پورتال می تواند بر اساس علاقه مندی های یک کاربر یا اطلاعاتی که درباره او می داند، مطالب مناسب را در اختیار او قرار دهد. این مهم می تواند حتی از طریق دنبال کردن موضوعات مورد علاقه کاربر صورت گیرد.

 

۴) انتخاب و خلاصه کردن مطالب: پورتال می تواند به صورت خودکار مطالب را خلاصه کرده، در اختیار کاربر قرار دهد. به عنوان مثال کلمات کلیدی یک مقاله می تواند برای جست وجوی آن مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

اما از سوی دیگر شبکه های اجتماعی مبتنی بر نظریه های اجتماعی شکل می گیرند و تنها یک سرویس یا درگاه ارایه دهنده خدمات نیستند. تحقیق در تعدادی از زمینه های آکادمیک نشان داده است که شبکه های اجتماعی در بسیاری از سطوح به کار گرفته می شوند. از خانواده ها گرفته تا ملت ها.

 

این شبکه ها که لزوما مجازی هم نیستند نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل، اداره کردن تشکیلات و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهداف شان ایفا می کنند. شبکه اجتماعی همچنین می تواند برای تشخیص موقعیت اجتماعی هر یک از افراد موجود در شبکه مورد استفاده قرار گیرد. این مفاهیم غالبا در یک کردار شبکه اجتماعی نشان داده می شوند. کرداری که اکثرا در درگاه ورودی سایت های شبکه اجتماعی نیز با طرح های گرافیکی اختصاصی نمایش داده می شود.

 

شبکه های اجتماعی بر پایه اینترنت از قبیل فیس بوک و مای اسپیس امروزه همان کارکردی را دارند که پیش از این نظریه پردازان اجتماعی برای شبکه های اجتماعی حقیقی متصور بودند. این شبکه های اجتماعی در عین حال که فضاهایی هستند که در آنها افراد دوستان جدیدی پیدا می کنند یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می دهند، مکان هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می گذارند. این قابلیت که یک فرد بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند، باعث می شود تا این شبکه ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده های جدید معرفی شده و مورد بحث قرار گیرند.

 

 

● چرا برخی سایت ها شبکه اجتماعی نیستند؟

 

اخیرا در ایران به تبع گسترش فضای شبکه های اجتماعی، سایت هایی با عنوان شبکه های اجتماعی اختصاصی راه اندازی شده اند که فاقد کارکردهای اصلی اینگونه سایت ها بوده و طبیعتا چندان نیز مورد استقبال قرار نمی گیرند. به عبارت دیگر برخی از این سایت ها با شعار ارتباط و اشتراک گذاری فایل ها و محتواها راه اندازی شده اند که تنها بخشی از ابزارهای شبکه های اجتماعی است و کارکردهایی نظیر کارکرد پورتال دارد. هر چند در نگاه اول شباهت ظاهری فراوانی میان پورتال و شبکه های اجتماعی وجود دارد اما ایجاد یک شبکه اجتماعی به جز کارکردهای حوزه اینترنت نیازمند محتویات نظری علوم اجتماعی نیز هست که در قالب طرح هایی از جمله اینترنت قابل پیاده سازی است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه