۸ نکته مهم در تهیه پادکست


۸ نکته مهم در تهیه پادکست - تصویر 1

هر روزه با پیشرفت بیشتر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جهت تولید و دسترسی به پادکست ها که توسط شرکت های مختلف مثل Apple ارائه می گردند، امکان استفاده از تعداد بیشتری پادکست برای علاقه مندان فراهم می شود. هرچند که برخی از ما قبلا با مقوله پادکست آشنا شده ایم ولی این ابزار ها مثل iTunes به سمت معرفی پادکستینگ به میلیون ها شنونده پیش می روند.

 

ولی برخی از پادکست ها راه را اشتباه می روند و پس از چند دقیقه گوش دادن به آنها، شنونده به یک برنامه و کانال دیگر می رود.

 

در اینجا ۸ موضوع مهم را که در زمان تولید پادکست خود باید رعایت کنید، مورد بررسی قرار می دهیم:

 

۱) چیزی برای گفتن داشته باشید. شما حتما می توانید برای یک ساعت صحبت کنید و از هر دری چیزی بگویید. ولی چنانچه شما صدایی ماندگار و یا حتی سرگرم کننده نداشته باشید، کسی سراغ شنیدن مجدد پادکست شما نخواهد آمد. چنانچه پادکستی دارید که فقط محتوای وبلاگ شما را به صورت صوتی پخش می کند، وقت خود را تلف نکنید و به همان نوشتن متن در وبلاگ خود بپردازید چرا که دسترسی به آن از دسترسی به پادکست های وبلاگ شما ساده تر خواهد بود.

 

۲) آمادگی داشته باشید. قبل از شروع، یادداشت های خود را آماده کنید. تعداد کمی از افراد قابلیت صحبت فی البداهه به مدت نیم ساعت یا یک ساعت را دارند. در واقع، به ندرت کسانی پیدا می شوند که حتی برای چند دقیقه بتوانند فی البداهه صحبت کنند. یادداشت های دقیق خود را از قبل آماده کنید و اگر قرار است با کسی مصاحبه کنید، سوال های خود را قبلا بنویسید. البته اجازه ندهید که وقتی می توانید یک چیز جالب تری را در لحظه بگویید، یادداشت های شما مانع این کار شوند و از خلاقیت شما جلوگیری کنند.

 

 

۳) کوتاه و ساده بگویید. پادکست های زیادی هستند که سعی می کنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل و با هر مطلبی پر کنند. امکان گوش دادن به پادکست های شما با کوتاه کردن آنها بیشتر خواهد شد. البته به این معنی نیست که پادکست های یک ساعته مناسب یا کارا نیستند. ولی شروع کار که هنوز شنوندگان با شما آشنایی ندارند و در واقع قرار است وقت خود را به شنیدن صحبت های یک نفر جدید صرف کنند، تولید پادکست های ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مناسب تر است. اگر شنوندگان از برنامه های کوتاه شما خوششان بیاید، بعدا برنامه های بلندتر شما را نیز گوش خواهند داد.

 

۴) تمیز کار کنید. از ابزار های مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید. شنوندگان عادت به گوش دادن به کیفیت خوب رادیو کرده اند و اگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد، قطعا گوش نخواهند داد. نحوه تولید و ویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه نیز حرف گوینده را قطع نکنید. باید بدانید که چه زمان شما باید صحبت کنید و چه زمان شخص مورد مصاحبه. البته بعدا می توانید برنامه خود را ویرایش کنید.

 

 

۵) خودتان باشید. اگر واقعا یک روزنامه نگار سرشناس یا یک گوینده رادیو نباشید، ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را با تقلید به شنونده تلقین کنید. سعی در تقلید صدا یا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آنها ندارید، نکنید. در مورد موضوعات مورد توجه و سطح دانش خود صحبت کنید، حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد، مثلا پرورش زنبور عسل که ممکن است برای کسانی که اطلاعی از این موضوع دارند، جذاب باشد و به آن گوش دهند.

 

۶) منحصربه فرد باشید. پادکست های معروف با شنوندگان زیاد، آنهایی هستند که منحصربه فرد و اصل هستند. مردم به موضوعات کپی برداری شده شما از سایرین، گوش ��خواهند داد. ولی اگر منحصربه فرد باشید، شنونده های خاص خود را خواهید داشت. موضوع و حتی سبک پادکست خود را کپی نکنید. تولید پادکست مثل نوشتن، نیاز به خلاقیت دارد.

 

 

۷) برنامه دقیق و سرفصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید. در این صورت، شنوندگان از قبل می دانند که به چه چیزی و در چه زمانی قرار است گوش دهند. نرم افزار های تولید و استفاده از پادکست جدید حتی امکان بخش بندی برنامه ها را به شما می دهد که این موضوع در ساختمندی برنامه های شما موثر است.

 

۸) از موسیقی فقط برای پرکردن زمان استفاده نکنید. اگر قرار است در برنامه خود از موزیک استفاده کنید، از آن فقط به عنوان موزیک و نه برای پرکردن زمان استفاده کنید. در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد و از موزیک های نامناسب و ناهنجار استفاده نکنید.

 

 

دقت کنید که حتما رعایت حقوق مولف را در نظر داشته باشید. وب سایت هایی وجود دارند که به شما اجازه می دهند در پادکست های غیرتجاری خود از موزیک های آنها استفاده کنید. نمونه آن وب سایت www.magnatune.com است که می توانید پس از امضاء تعهدنامه موجود در وب سایت، از موزیک های موجود در سایت برای مصارف غیرتجاری در پادکست های خود استفاده کنید. در مجموع، تولید پادکست مانند تولید هر نوع محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک، فیلم و غیره است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کنید تا شنوندگان خاص خود را پیدا نمایید. برای بقا در این عرصه، کاری کنید که مردم هر بار در طمع شنیدن مقداری بیشتر به پادکست های شما مراجعه کنند.

 
   منبع: محمود بشاش

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه